Windkracht '21

Hou JIJ het droog?

Casebeschrijving

Waterschapsverkiezingen? Huh? Wat? Inderdaad. Een veel gehoorde reactie. Een mooie uitdaging dus om mensen toch naar de stembus te krijgen. We bedachten en ontwikkelden voor het hoogheemraadschap van Rijnland de campagne ‘Windkracht ’21’. De campagne kondigde een heuse filmtrailer aan en stuurde op sitebezoek. Online ontdekte de kijker o.a. hoe hoog het water bij hem of haar zou staan bij een dijkdoorbraak. Alle reden om droge voeten te willen houden en dus toch maar te gaan stemmen! In de campagne stonden inwoners uit het werkgebied van Rijnland centraal; mensen konden zich aanmelden om als een van de hoofdrolspelers uit de filmtrailer op de lokale poster te staan. Na een fotosessie en flink wat Photoshopwerk hingen overal filmposters in het straatbeeld. Voorafgaand hieraan organiseerden we de lancering van de campagne in bioscoop Trianon in Leiden waar hoofdrolspelers en bezoekers over de rode loper gingen.

 

Resultaat (o.a.)

  • Opkomststijging 105%.

  • Top 10 v.w.b. hoogste opkomst (2008: 17e plaats).

  • Media-aandacht van o.a. Omroep MAX, VPRO, RTL 4 en WNL.

  • Waterschapsverkiezingen landelijk op de kaart door deze campagne.

  • Intern bij het hoogheemraadschap nieuwe energie om met een traditioneel proces als verkiezingen aan de slag te gaan.

 

Projectinfo

Datum: maart 2015

Opdrachtgever: Hoogheemraadschap van Rijnland

Bezoek de website